Nous sommes le plus grand réseau scientifique de Suisse et conseillons les autorités politiques ainsi que le public sur des questions touchant de près à la société. À propos de nous

Académie suisse des sciences humaines et sociales ASSH

Bulletin 3/20 «Der Nachhaltige Staat – L'État durable» (bilingue)

La pandémie de Covid-19, le changement climatique anthropique, l’extinction des espèces et les protestations contre les inégalités sociales. Sont-ils les différentes facettes d’une même crise socio-écologique globale ? Le dossier thématique analyse, dissèque et systématise le rôle et la responsabilité de l’« État durable » sous différentes perspectives.

 

Auteur·e·s externes (selon l'ordre des contributions) :
Andrea Eichholzer, Carmen Ghisleni, Marc Inderbinen, Simon Spiegel, Tobias Brücker, Marlyne Sahakian, Sandro Cattacin, Basil Bornemann, Marius Christen, Christine Kaufmann, Karin Ingold, Ivo Wallimann-Helmer, Cornelia Hesse-Honegger, Dominique Bourg, Claus D. Jacobs, Sebâ Topuz, Martin Stuber, Dorothée Aquino, Kantone Waadt, Basel-Stadt, Bern, Manfred Bergman, Vera Eichenauer

  • Jeune Académie Suisse JAS

    Impact of AI on Early Career Researchers: Challenges, Opportunities and Responsibilities

    Artificial Intelligence (AI) is rapidly transforming science and is therefore profoundly reshaping the work of Early Career Researchers. Against this backdrop, the publication Impact of AI on Early Career Researchers: Challenges, Opportunities, and Responsibilities, developed by members of the Swiss Young Academy, namely Emmanuel Senft, Sabrina H. Kessler, Pamela Delgado, Devi Bühler, and Alexandre Bovet, offers a timely interdisciplinary reflection on these changes. The booklet examines both the opportunities and risks of AI across five key areas – research, teaching, science communication, policymaking, and sustainability – while also addressing critical issues such as research integrity, data privacy, misinformation, governance, and environmental impact. It further highlights the responsibilities of Early Career Researchers and higher education institutions in promoting AI literacy, transparency, ethical standards, and responsible use of AI in science.

  • Jeune Académie Suisse JAS

    Innovative Teaching Formats at the Science-Society Interface: Reflections and Future Directions in Swiss Higher Education

    Science-society dialogue is crucial for addressing pressing societal challenges. One important avenue for strengthening this link, in an inter- and transdisciplinary perspective, is teaching formats that encourage students to engage in the public sphere. However, an illustrative collection of best practices in Swiss higher education has been lacking so far. This practice-driven report draws on a non-exhaustive stocktake of existing courses in Switzerland and participatory workshops among lecturers. It features illustrative examples from Swiss higher education institutions and introduces a new typology of science-society teaching formats, offering educators a structured way to design and analyze courses across six dimensions. In addition, the publication discusses both the opportunities and challenges of implementing such teaching formats. To further advance science-society education, the report identifies three priority areas for action.

  • Académies suisses des sciences a+

    Stockage saisonnier de l’énergie : un aperçu

    Qu’est-ce que le stockage saisonnier d’énergie ? Comment fonctionne-t-il et la Suisse en a-t-elle vraiment besoin ?

    La présente synthèse aborde le sujet sous différents angles. Elle apporte aux décideurs actifs dans la politique, l’économie et l’administration ainsi qu’au public intéressé une vue d’ensemble claire, structurée et étendue. L’objectif est de présenter les interactions technologiques et institutionnelles de manière aisément compréhensible, de situer le rôle du stockage saisonnier dans le système énergétique suisse et d’identifier les principaux facteurs susceptibles d’influencer les besoins en stockage. Des options d’action et des orientations stratégiques sont également esquissées, lesquelles ouvrent la voie à un système énergétique résilient répondant aux variations des besoins saisonniers.

plus

Contact

Académies suisses des sciences

Maison des Académies
Laupenstrasse 7
Case postale
3001 Berne